Українська мова

 26 березня
Тема: Дієслово.Зв'язок дієслова з іменником у реченні.
 Хід уроку
Вправа 393
Прочитай і поміркуй над прочитаним 
Вправа 394(1; 2;)
Повторити правило на ст.111

Домашня робота
Вправа394(3)
Вправа№ 391 правила с111 - 158 повторити.

4 лютого
Початкова форма дієслова – це неозначена форма: ходити, писати, малювати.
Утвори від поданих  дієслів неозначену форму за зразком.
Ходжу-ходити; любив;  радів; пишу; працював; зробив; пішов; стелить; вирувати; зашумів, прокинулися; потягнулися; забринів; котилася; прийшов.

Визнач рід дієслова. З якими іменниками зв`язані дієслова у реченнях?
Диригує блискавка,
Грім у бубон б`є,
А на струнах дощику
Вітер виграє. (О.Лупій)

Зранку злива здивувала –
Всю пилюку позмивала:
З листя, з прутиків лози,
Із сухої дерези.
Після зливи і грози
Світ – чистіший від сльози (Г.Чубач)

Загадки



Летить птиця-лебедиця,
А в ній лебеді сидять.
296 29.jpg

Ні сани, ні віз, а їде без коліс.
Choven t57.jpg

Відгадай, хто цей мастак,
Що відлічує години,
І секунди, і хвилини,
Та ще й цокає: тік-так.
Завше він в самотині…
На руці чи на стіні…
God t57.jpg

Стоїть верба серед села,
Розпустила гілля у кожне подвір`я.


Слова для відгадок: годинник, дорога, човен, літак

Гра-тест на тренування пам`яті



Дуже уважно прочитай такий текст: «Ти ведеш автобус, у якому перебувають 50 пасажирів. Автобус зупиняється, 10 чоловік виходять, 3 заходять. На наступній зупинці виходять 7, входять 2. Потім на двох зупинках виходять по 4 людини, причому на першій сідають 3, а на другій ніхто не входить. Далі через несправність автобус знову зупиняється. Ті, хто поспіщає,  вирішили йти пішки. Таких виявляється 8 чоловік. Після усунення несправності автобус приходить на кінцеву зупинку, де виходять всі».
Тепер, не повертаючись до прочитаного, ти повинен відповісти на два запитання.
На питання «Скільки пасажирів їхало  до кінцевої зупинки?» більшість відповість правильно. А скільки зупинок зробив автобус? На це запитання зможуть відповісти лише деякі. Вся справа в тому, що ти був підсвідомо переконаний, що тобі поставлять запитання з кількістю людей. Тому ти з більшою увагою підраховував тих, хто виходив і входив. Ти просто намагався запам`ятати,  скільки пасажирів перебувало в автобусі після кожної зупинки. Але оскільки ти не припускав, що кількість зупинок теж важлива, то й не звертав на це уваги. Якщо ти все ж таки правильно відповів на це запитання, спробуй відповісти ще на одне.
Не заглядаючи до вже відомого абзацу, назви ім`я водія автобуса. Цей тест для того, щоб підкреслити важливість зацікавленості в процесі запам`ятовування. Якби тебе попередили, що знадобиться ім`я водія, ти б , певна річ, його не пропустив! Ти був би в ньому зацікавлений. Можливо, ти хочеш довідатися, якою ж є відповідь на третє запитання? Подивись, перше слово абзацу – «ти». Отже, вірна відповідь – твоє власне ім`я!
                                         

Завдання до теми


1.Розкажи про творчість твого улюбленого письменника.
2.Намалюй малюнок на тему «Весна».
3.Назви 5 дієслів в неозначеній формі.
4.Склади розповідь на тему «Моя улюблена пора року».

Запитання до теми



1.Що таке дієслово?
2.З якою частиною мови найчастіше пов`язане дієслово?
3.Яким членом речення виступає дієслово?
4.Що таке неозначена форма дієслова?

9 лютого

 Тема: Займенники третьої  особи



Займенники третьої особи – це займенники він, вона, воно, вони.
Вони змінюються за родами та числами.
Займенники третьої особи відмінюються за відмінками:

                                                    ч.рід                        ж.рід                    с.рід
Н.в. (хто?що?)                          він                            вона                    воно
Р.в.  (кого?чого?)                    його (нього)           її (неї)                  його
Д.в.  (кому?чому?)                  йому                        їй                          йому
З.в.   (кого?що?)                       його (нього)          її  (неї)                 його (нього)          
О.в.  (ким?чим?)                      ним                         нею                      ним                          
М.в. (на кому?на чому?)      (…) ньому               (…) ній                 (…) ньому              

                                                   множина
Н.в. (хто?що?)                         вони
Р.в.  (кого?чого?)                    їх (них)     
Д.в.  (кому?чому?)                 їм
З.в.   (кого?що?)                      їх (них)
О.в.  (ким?чим?)                     ними
М.в. (на кому?на чому)         (…) них

Прийменники з займенниками пишуться окремо: до неї, з вами, про тебе, у мене.
Після прийменників у займенників 3-ї особи пишеться буква н: від неї, до них, з нього.
В О.в. у займенниках ІІІ особи завжди пишеться буква н: ним, нею, ними.

Вправи



Прочитай вірш. Чи є в ньому займенники? Визнач їх особу та відмінок.
Із далекої землі,
Африканської землі,
повертаються додому
довгоногі журавлі.
Їм далеко ще летіть,
поки в крилах заболить,
од широких споконвіку
облюбованих боліт (Д.Каневський)

Zuravli t55.jpg

Прочитай текст, знайди в ньому особові  займенники.
Народне визнання і славу Леся Українка здобула як поетеса. Ім`я цієї жінки увійшло в історію нашої літератури як символ мужності та боротьби. В своїх поетичних творах вона описує життя українського народу, закликає його вірити в краще майбутнє та будувати його. Вірші вона писала упродовж всього життя. Вона багато вчилася у своїх попередників (українських поетів Тараса Шевченка, Івана Старицького, Павла Грабовського), які були для неї зразком. Пізніше визначилась і її особиста творча  дорога. Вона дуже любила читати і добре знала твори російських класиків (Олександра Пушкіна,Михайла Лермонтова, Олександра Некрасова), знала багато з цих творів напам`ять. Вона добре знала декілька іноземних мов, тому перекладала твори  іноземних поетів на українську мову.
Поетичний світ Лесі Українки багатий та різноманітний, дуже емоційний, наповнений яскравих  фарб. Вона багато пише про природу, в її творах присутні теми любові до рідного краю, роздуми про майбутнє народу, теми боротьби за краще майбутнє.

Яку роль відіграють у тексті займенники? Чи допомагають вони уникати одноманітності у тексті?

Lesya Ukrainka.jpg

Прочитай текст. Спиши його, ставлячи займенник, що в дужках, у потрібному відмінку.
Грибна пора
Непомітно підкрадається осінь. Посміхається (вона) хитрувато. Тихцем ласує золотим окрайцем чарівниця. А потім іде до лісу. Пестить (він), чепурить. Здається, малює казкову країну Сироборомухоморію. А в (вона) – чудових лісових героїв. Придивишся пильніше, а це ж звичайнісінькі гриби. Ну й диво! Живуть грибочки, дихають. Товаришують з деревами, поселяються біля  (вони) сімейками. Вміють (вони) й під листячком маскуватися. Лише блідолиця печериця завжди на видному місці, де більше сонця. Різнокольорові сироїжки – білі ніжки розбіглися по лісу, немов граються в піжмурки. Їхні зеленувато-жовті, червонуваті і блідофіолетові шапочки видніються ген-ген далеко.
Лисички-сестрички посміхаються (вони)  жовтуватими личками. Нерозлучні опеньки вихваляються своєю тендітністю. Гордовито поглядають на своїх друзів-боровиків. А мухомор-людомор, червоний, наче помідор, осторонь стоїть, собою не налюбується. Шапка в нього гарна, завбільшки з полу́мисок. Приваблює своїми білими цяточками і водночас насторожує кожного.
Чудово в казковому лісі! Осінь, як щедра господиня, кладе дарунки у кошик тому, хто завітає до Сироборомухоморії.

Grubu 1 t12.jpg

Загадки



1.Біля ями глибокої, біля гори стрімкої
Стоїть велетень із залізною рукою.
Ekskavator t55.jpg
2.Знизу вгору, потім вниз
Чудо-віз мене привіз:
Без керма і без коліс
Тягне вгору – потім вниз.

3.Повзе змійка вся в сходинках.

Слова для відгадок: екскаватор, ескалатор.


Знайди в загадках іменник, який складається з двох займенників.

Посміхнись



Мама копає грядку для квітів. Неподалік грається Андрійко. Мама каже:
-Сину, допоможи мені. Я й заступ принесу.
Стали копати грядку вдвох: мама швидко і легко, Андрійко – аж сопе, бо заступ не слухається його рук. Копав хлопчик землю, копав, а потім питає:
-Мамо, чому твій заступ гарно копає, а мій – ні? (В.Сенцовський)
Заступ –звужена донизу залізна лопата для земляних робіт.

Рано-вранці у ріці
Сперечались окунці:
-Хто сміливий?
Хто з гачка
миттю зніме черв`ячка?..
За годину наш Денис
Кошик риби гордо ніс… (Г.Сокіл)
Попросив хлопчина неньку:
-Дай мені цукерок жменьку.
-Не візьму я в жоднім разі!
-Це ж чому?-питає ненька.
-Бо у мене менша жменька. (В.Шаройко)

Пилипка бабуся кличе:
-Йди сюди! Умий обличчя!
-А навіщо?-внук озвався.
-Я обличчям ще не грався! (В.Шаройко)

-Хто танцює гарно, дітки?
-Я,-Мишко озвався швидко.
-А найкраще хто співає?
-Я,-він руку підіймає.
-А найбільший хто хвалько?
Діти крикнули:
-Миш-ко! (І.Січовик)

Мама супу із каструлі налила,
Мама ложку вередулі подала.
-Нащо ложка? Забери ти!
Хочу суп з тарілки пити!-
І руками обома він тарілку підніма (Г.Бойко)

Чи ж то сонному до вправ?!
Фіззарядку я проспав.
На географії, в імлі,
Побачив дивний фокус:
На учительськім столі
Роздвоївся глобус!.. (І.Кульська)

Поясни значення виразу



Ковтати слинку
Краєм вуха чув
Мурашки по спині бігають
Надувся, як сич
Підкласти свиню
Пише, як курка лапою
Після бійки кулаками не махають
Тинятися без діла
Тихше їдеш – далі будеш

Поясни різні значення одного і того ж слова
Жму́ритися – жмури́тися.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Наближається тиждень контрольних робіт. Ви, молодці!!! Дуже старанно працювали на протязі дистанційного навчання. Тому, я впевнена, що...