Тема: ЧИМ
ОСОБЛИВІ ГРИБИ?
Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої
природи; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати
допитливість.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
МОМЕНТ
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
—
Назвіть відмінності між свійськими і дикими
тваринами.
—
Для чого люди розводять свійських тварин?
—
Розкажіть про свійську тварину, яка вам
подобається.
—
За допомогою мультфільму, створеного за казкою
Р. Кіплінга «Кішка, яка гуляла сама по собі», розкажіть, як відбувався процес
одомашнення диких тварин первісною людиною.
—
Як ви вважаєте: яких ще диких тварин потрібно
приручити сучасній людині? Поясніть свою думку.
2. Робота над загадкою
•
Стоїть хлопчик під пеньком,
Накрив голову брильком. (Гриб)
— До якої природи
ми віднесемо гриби? Доведіть. (Гриби належать до
живої природи: вони ростуть, розмножуються,
живляться, дихають і помирають.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
—
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про
будову та різноманітність грибів.
IV.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 122-123)
— Пригадайте! Чи доводилося вам
збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?
— Царство грибів дуже
різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів.
— Гриби мають усі ознаки
організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак
гриби — особливі організми, бо відрізняються і від рослин, і від тварин.
— Роздивіться фотографії на с. 122
й розкажіть, чи доводилося вам бачити такі форми грибів?
— Є не тільки шапинкові гриби.
Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється
пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того щоб
випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі.
Серед грибів є й такі, що
спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.
— Яку будову мають шапинкові
гриби?
— Поміркуйте! Які ознаки грибів
указують на їх належність до живої природи?
— Розгляньте малюнки на с. 123.
Що на них зображено?
— Відгадайте загадку.
• У лісочку
біля пня
В капелюшках
вся рідня.
Висновки
• Грибам властиві всі ознаки
організмів.
• Шапинкові гриби складаються з
плодового тіла й грибниці.
• Гриби дуже потрібні лісу.
• До грибів належать цвіль і
дріжджі.
— Учені об’єднали всі рослини в
одну велику групу — царство Рослини, а тварин — у царство Тварини. Куди ж
віднести гриби? На рослини і тварин гриби зовсім не схожі. З’ясувалося, що в
тілі грибів є речовини, яких немає в рослин, однак вони є в тілі тварин. Хоча
цього і замало, щоб гриби вважати тваринами, однак достатньо, щоб не відносити
до рослин. Тому вчені виділили гриби в окреме царство.
• Як називається частина гриба,
яка знаходиться на поверхні ґрунту? (Плодове тіло)
• Як називається частина гриба,
яка знаходиться в ґрунті? (Грибниця)
• А плодове тіло у шапинкового
гриба що має? (Шапинку і ніжку)
• Як називається гриб, який має
трубочки на шапинці? (Трубчастий)
• Як називається гриб, який має
пластинки на шапинці? (Пластинчатий)
1. Чи можна сказати, що гриби— це
рослини?
а) Так;
б) ні.
2. Чим розрізняються дерева і
гриби?
а) Вони не відрізняються;
б) будовою: у гриба є капелюшок, а у дерева гілки з листям;
а) Вони не відрізняються;
б) будовою: у гриба є капелюшок, а у дерева гілки з листям;
в) гриби і дерева — це різна група живих істот;
г) дерева — їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.
3. Розгляньте схему будови гриба та
позначте правильне твердження.
а) Гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;
б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці;
в) гриб
складається з капелюшка і ніжки.
—
Прочитайте сторінки Книги важливих знань про
природу на с. 123.
—
Які ознаки живої природи мають гриби?
—
З яких частин складається шапинковий гриб?
—
Як гриби пов’язані з деревами?
— Яке значення мають гриби для
лісу? для людей?
С. 122-123.
Немає коментарів:
Дописати коментар