Природознавство


                                       Тема: ЧИМ ОСОБЛИВІ ГРИБИ?
Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої природи; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати допитливість.
І.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
     Назвіть відмінності між свійськими і дикими тваринами.
     Для чого люди розводять свійських тварин?
     Розкажіть про свійську тварину, яка вам подобається.
     За допомогою мультфільму, створеного за казкою Р. Кіплінга «Кішка, яка гуляла сама по собі», розкажіть, як відбувався процес одомашнення диких тварин первісною людиною.
     Як ви вважаєте: яких ще диких тварин потрібно приручити сучасній людині? Поясніть свою думку.
2.            Робота над загадкою
• Стоїть хлопчик під пеньком,
Накрив голову брильком. (Гриб)
     До якої природи ми віднесемо гриби? Доведіть. (Гриби належать до живої природи: вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і поми­рають.)
III.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
     Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову та різноманітність грибів.
IV.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 122-123)
     Пригадайте! Чи доводилося вам збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?
     Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів.
     Гриби мають усі ознаки організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби — особливі організми, бо відрізня­ються і від рослин, і від тварин.
     Роздивіться фотографії на с. 122 й розкажіть, чи доводилося вам бачити такі форми грибів?
     Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мі­кроскопічні гриби дріжджі.
Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.
     Яку будову мають шапинкові гриби?
     Поміркуйте! Які ознаки грибів указують на їх належність до живої при­роди?
— Розгляньте малюнки на с. 123. Що на них зображено?
     Відгадайте загадку.
• У лісочку біля пня
В капелюшках вся рідня.

Висновки
    Грибам властиві всі ознаки організмів.
    Шапинкові гриби складаються з плодового тіла й грибниці.
    Гриби дуже потрібні лісу.
    До грибів належать цвіль і дріжджі.
     Учені об’єднали всі рослини в одну велику групу — царство Рослини, а тварин — у царство Тварини. Куди ж віднести гриби? На рослини і тварин гриби зовсім не схожі. З’ясувалося, що в тілі грибів є речовини, яких немає в рослин, однак вони є в тілі тварин. Хоча цього і замало, щоб гриби вважати тваринами, однак достатньо, щоб не відносити до рослин. Тому вчені виділили гриби в окреме царство.
    Як називається частина гриба, яка знаходиться на поверхні ґрунту? (Пло­дове тіло)
    Як називається частина гриба, яка знаходиться в ґрунті? (Грибниця)
    А плодове тіло у шапинкового гриба що має? (Шапинку і ніжку)
    Як називається гриб, який має трубочки на шапинці? (Трубчастий)
    Як називається гриб, який має пластинки на шапинці? (Пластинчатий)
1.   Чи можна сказати, що гриби— це рослини?
а) Так;
б) ні.
2.   Чим розрізняються дерева і гриби?
а) Вони не відрізняються;
  б) будовою: у гриба є капелюшок, а у дерева гілки з листям;
в) гриби і дерева — це різна група живих істот;
г) дерева — їстівні, а гриби можуть бути неїстівними.
3.   Розгляньте схему будови гриба та позначте правильне твердження.
а) Гриб складається з кореня, стовбура і капелюшка;
б) гриб складається з капелюшка, ніжки і грибниці;
в) гриб складається з капелюшка і ніжки.

     Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 123.
     Які ознаки живої природи мають гриби?
     З яких частин складається шапинковий гриб?
     Як гриби пов’язані з деревами?
     Яке значення мають гриби для лісу? для людей?

С. 122-123.







Немає коментарів:

Дописати коментар

Наближається тиждень контрольних робіт. Ви, молодці!!! Дуже старанно працювали на протязі дистанційного навчання. Тому, я впевнена, що...